Minder tijd kwijt aan klantenservice

Veel mensen die een eigen bedrijf beginnen realiseren zich al snel dat er ontzettend veel komt kijken bij het succesvol runnen van een bedrijf. Ten eerste wil je natuurlijk een zo’n fantastisch mogelijk product of service creëren voor je klanten. Maar als bedrijfsleider zul je ook te maken met alle andere werkzaamheden die komen kijken bij een bedrijf. Zo zul je bijvoorbeeld de administratie moeten bijhouden, werknemers moeten aannemen en managen, werknemers uitbetalen en ook klantenservice doen. En dan hebben we het nog niet gehad over marketing en sales. Natuurlijk kun je hiervoor ook mensen aannemen maar het neemt niet weg dat er bij de bedrijfsvoering veel meer komt kijken dan alleen het creëren van een fantastisch product en service. In dit artikel willen we het specifiek hebben over hoe je minder tijd kwijt kunt zijn aan klantenservice.

Lastige klanten

De klant, is koning. Zo gaat het gezegde. Maar toch is de realiteit dat klanten vaak best lastig kunnen zijn. Elk bedrijf heeft natuurlijk als plicht om ervoor te zorgen dat ze hun klanten tevreden houden. Anders zal dit voor slechte publiciteit zorgen en de verkoop zal dalen. Maar dat neemt niet weg dat je ook altijd te maken zult krijgen met constant dezelfde vragen over het product of de service en natuurlijk ook lastige klanten die veel meer tijd kosten dan ze waard zijn. Daarom is het belangrijk om manieren te vinden om de tijd die je hieraan kwijt bent te minimaliseren.

Automatiseren

Tegenwoordig is het voor de meeste bedrijven heel goed mogelijk om bepaalde aspecten van de klantenservice te automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een chatbot. Met een chatbot kun je ervoor zorgen dat klanten die op je website belandden vragen kunnen stellen aan de bot en deze chatbot zal dan antwoorden geven op de vragen van de klant. Op deze manier kun je het antwoorden van vaak gestelde vragen over je product of service automatiseren. Dit zal ontzettend veel tijd en geld besparen. Tegenwoordig zijn deze chatbots die je op je website kunt installeren niet meer van echte mensen te onderscheidden. De klant zal dan ook zeer tevreden zijn met de antwoorden.

Klanten afwijzen

Dit klinkt misschien heel tegenstrijdig maar zeker voor bedrijven die een prijzig product of service hebben en vooral marketen naar andere bedrijven kan het een goed idee zijn om sommige klanten af te wijzen. Als er indicaties zijn dat de klant niet kan betalen of ontzettend onhaalbaar hoge eisen stelt dan kan het effectiever zijn voor een bedrijf de klant af te wijzen en zich op gemakkelijkere klanten te concentreren.

Geef een reactie