Informatievoorziening

Iedere dag, ieder uur en eigenlijk iedere minuut komt er op de een of andere manier nieuws of informatie tot ons. Tegenwoordig zijn er ontelbaar veel nieuwsbronnen waaruit we onze informatie kunnen verzamelen. Televisie, radio, internet, apps zijn zomaar een paar bronnen van nieuws. Radio was een belangrijke nieuwsmelder en later de televisie. De voorloper van de NOS, de Nederlandse Televisie Stichting, verzorgde in 1956 het eerste journaal voor de Nederlandse televisie. De uitzendingen waren slechts driemaal per week en duurden een kwartiertje. In de loop der jaren zijn de journaals steeds uitgebreider geworden. Vandaag de dag zijn er op meerder televisiezenders dagelijks nieuwsuitzendingen of talkshows over het nieuws van de dag. Zeker op belangrijke momenten worden deze uitzendingen massaal bekeken. We kunnen nu eenmaal niet zonder nieuws. En in de meeste huishoudens staan wel één of meerdere televisies. Het is ook heel eenvoudig om je televisie aan te sluiten. Naast de stroomvoorziening is vaak een HDMI kabel voldoende om het kijkplezier te laten beginnen.

Moderne informatievoorziening

Op steeds meer plaatsen wordt gebruik gemaakt van moderne technologieën om bijvoorbeeld bezoekers van informatie te voorzien. In openbare ontvangstruimtes van bijvoorbeeld ziekenhuizen, gemeentehuizen of vliegvelden staan vaak touchscreen tafels bij de entree. Een touchscreen tafel is een tafel met een interactief scherm ingebouwd. Zodoende is een touchscreen tafel zeer geschikt als informatiepunt in een ontvangstruimte, of als een kidscorner om de jongste bezoekers te entertainen. Deze manier van informatievoorziening is compleet, overzichtelijk en scheelt wachttijden voor de bezoekers. De verwachting is dat dit soort informatiezuilen de komende jaren steeds vaker worden gebruikt en steeds meer mogelijkheden zullen bieden.

Wat gaat er nog meer veranderen

We zullen ook in de toekomst nieuws tot ons blijven nemen maar er zullen zeker veranderingen plaatsvinden. Papieren kranten zullen stapsgewijs worden vervangen door digitale en op deze manier zal veel nieuws steeds meer digitaal tot ons komen. Er zijn nieuwsbladen die nu al prima omzetten boeken met combi-abonnementen, in het weekend een papieren krant en doordeweeks lekker swipen door het digitale dagblad. Ook bedrijven die hun klanten van informatie of nieuws willen voorzien zullen dat steeds vaker via de digitale weg gaan doen. Het is een kostenbesparende en snelle manier van informatievoorziening. Ook adverteerders weten de weg naar het digitaal adverteren steeds vaker te vinden. Zeker bedrijven die zich op jongeren richten kunnen met hun digitale advertenties op een snelle manier een groot deel van hun doelgroep bereiken.