Alles wat je moet weten over BHV voor jouw organisatie!

Bedrijfshulpverleners (BHV) zijn erg belangrijk én noodzakelijk voor je organisatie. Stel je voor dat er iets gebeurt op de werkvloer, dan zijn BHV’ers ervoor opgeleid om eerste hulp te verlenen bij bepaalde situaties. Maar waar moet je precies rekening mee houden en hoe zet je BHV in voor jouw organisatie? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat is BHV?

Zoals we net al kort benoemden, gaat BHV over het verlenen van eerste hulp op de werkvloer. Een BHV’er schiet dan ook te hulp als er calamiteiten voordoen op de werkvloer. Deze persoon is opgeleid en weet precies hoe hij of zij moet handelen, voordat eventueel de ambulance gearriveerd is. Ook kunnen ze brandgevaar beperken en als er brand uitbreekt, dit ook bestrijden en ervoor zorgen dat er zo min mogelijk ongevallen gebeuren. Bij noodsituaties kunnen zij alarm slaan en eventueel het gebouw laten evacueren.

BHV verplicht

Je vraagt je misschien nu wel af: is BHV verplicht voor een organisatie? Het antwoord is ja. Het is in de Arbowet opgenomen dat iedere organisatie verplicht is om maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dit betekent dus dat een BHV’er aangesteld moet worden binnen de organisatie. Hier kun je het personeel diverse trainingen voor laten volgen. Zo kun je meerdere BHV’ers opleiden, zodat er iedere werkdag een BHV’er aanwezig kan zijn. Dit is handig voor als er medewerkers op vakantie zijn die een BHV diploma hebben.

BHV app

Tegenwoordig kun je een app downloaden die precies inzicht geeft in de paraatheid van je BHV. Dit is de Firecom BHV app. Deze app geeft inzicht in de beschikbaarheid van BHV’ers, informatie over hoe je de veiligheid van je organisatie kunt verbeteren en een rapportagetool voor het management. Dit is ideaal, aangezien je zo in één oogopslag ziet hoe de BHV er voor jouw organisatie eruit ziet en waar er nog ruimte voor verbetering is!

Geef een reactie